perjantai 14. marraskuuta 2014

Kivijalkakauppa vs. Verkkokauppa


Näinä päivinä kivijalkakauppaa koetellaan. Verkkokauppa jyrää kun kuluttajalla on loputtomasti vaihtoehtoja – eikä valikoimiin tutustuminen vaadi kotioven taakse poistumista. Tuotteiden hinta muodostuu verkkokaupassa ja kivijalkakaupassa erilaisista tekijöistä ja sen vuoksi verkkokaupan, jolla ei ole kivijalkatoimintaa, on mahdollista niin sanotusti polkea tuotteiden hintaa alas. 


Adam&Eve on ensisijaisesti kivijalkakauppa, ja ylpeä siitä!

Ehkä me vaan olemme vanhakantaisia, mutta kukin meistä kuluttajana arvostaa henkilökohtaista palvelua ja sitä, että tuotteisiin pääsee tutustumaan ennen ostopäätöstä ja tuotteen saa mukaansa saman tien. 

Adam&Eve on myös verkkokauppa.
Uusi nettikauppamme on ollut työn alla jo jonkin aikaa. Kiirettä emme ole sen kanssa pitäneet, sillä haluamme miettiä tarkkaan tuotteet, joita nettiin laitamme ja mitä niistä kerromme. Me myöskään emme ole kasvoton verkkokauppa. Emme ole halunneet lähteä helpolle tielle ja vuokrata nettikauppaa isommalta yrittäjältä. Meille on tärkeää, että samat ihmiset, jotka palvelevat asiakkaita myymälässä, ovat myös nettikaupan takana. 

Erotiikkaliikkeiden kohdalla ymmärrän hyvin ihmisten halukkuuden tilata tuotteet netin kautta, huomaamattomasti postiin. Ja nettikauppa on tavoittanut myös ne asiakkaat, jotka eivät asu ihan lähiseudulla. Se on ehdottomasti hyvä puoli. 

Joulun lähestyessä moni alkaa pohtia joululahjojen hankintaa. Nettikaupasta on paitsi helppo saajalta salaa illan pimeinä tunteina vaihtoehtoja selata, myös tilata. Haluamme kuitenkin nostaa esille muutamia asioita, joita kannattaa miettiä, mikäli mahdollisuus asiointiin myös kivijalkamyymälässä olisi. 
 
Useamman vuoden kokemuksella voin sanoa, että harva asiakas päätyy liikkeeseen tullessaan ostamaan tuotteen, johon on netissä tutustunut. Pieni kuva ruudulta ja ympäripyöreä selostus ei välttämättä kerro juurikaan tuotteen todellisuudesta. Se, onko esimerkiksi moottori tehokas / äänekäs / miellyttävä tms. on täysin henkilökohtaista. Ominaisuuksia voimme kirjallisesti luetella, verrattuna esimerkiksi toisiin vastaaviin tuotteisiin, mutta asiakas, jolla ei ehkä ole mitään aiempaa kokemusta alan tuotteista, voi kokea ominaisuudet hyvinkin eri tavalla. Sen vuoksi meille on tärkeää, että myymälässämme asiakas saa aina käsin kokeilla vaikkapa vibraattoria ennen ostopäätöstä; kyllä ihmisen ilmeestä näkee onko tuote hänestä hyvä vai ei! Jos kommentti on suuntaan ”no, en tiedä, ehkä tämä on sitten ihan hyvä…” sanon yleensä, että mietipä sitten vielä ja katsotaan jotain toista vaihtoehtoa. Ehkä-emmätiiä –tuotteet jäävät todennäköisesti yöpöydän laatikkoon käyttämättöminä. Ja sitähän me emme tahdo: haluamme myydä mielihyvää, emme mielipahaa!

Kuten sanottua, kaikilla ei ole fyysisen matkaetäisyydenkään vuoksi mahdollisuutta tulla tutustumaan tuotteisiin paikan päälle. Tämän vuoksi olemme pyrkineet käyttämään asiakkaiden palautetta ja kommentteja lähtökohtana uuden nettikauppamme tuotetietoja kirjatessamme. Yksi hyvä esimerkki on erään valmistajan vesipohjainen, tuoksuva vartalomaukaste (erittäin suosittuja talvella, koska lämmittävät iholle hierottaessa tai puhallettaessa kohtaan, johon tuotetta on levitetty, plussana suukoteltavan ihanat maut). Paketissa tuoksuksi lukee Passion Fruit. Ok. Voisimme myydä sitä asiakkaillemme passionhedelmänä ja sen sitten joku ostaa, joku ei. Mutta. Me myös nuuhkimme kaikki öljyt, rasvat, liukasteet ja vastaavat, mietimme miten ne toimivat ihokosketuksessa, maistuvatko ne oikeasti joltakin jne. Tämä Passion Fruit oli mielestämme ihan selkeä Finrexin! Hyi olkoon, flunssakausi tuloillaan, eihän tätä kukaan halua! Mutta, mutta. Välittömästi muutama asiakkaamme ihastui: ihan kuin viinimarjapensaat mökillä! Ja tätä nykyä tämä Loveness Passion Fruit vartalomaukaste on myydyimpiä tuoksuja sarjassaan, koska se on niin ihanan viinimarja! 

Toisekseen, nettikauppaan liittyy tuotteiden palautusoikeus.
Suurin osa erotiikkaliikkeiden tuotteista on intiimituotteita, eli vaihto- ja palautusoikeus ei niitä koske. Ethän itsekään haluaisi hieromasauvaa, joka on tullut palautuksena joltain toiselta?
Me käymme läpi kaikki myymämme tuotteet: tarkistamme jokaisen moottoroidun tuotteen toimivuuden kun ne meille saapuvat, jottei edes hyllyyn päätyisi ei-toimivia välineitä ja jokainen tuote tarkistetaan vielä aina ennen asiakkaalle myymistä / lähettämistä. Näin ollen jokainen tuote, jonka myymme, on toimiva. Akullisten tuotteiden kohdalla testaamme myös niiden jokaisen omassa paketissa mukana tulevat laturit, jotta myös ne ovat täysin toimivia. Mikäli vikatilanteita kuitenkin ilmenee, voi meihin olla yhteydessä niin mietitään yhdessä, onko vikaan ratkaisu (useimmiten vika korjaantuu kun paristot asettaa oikein päin – paristoissa on myös paljon kokoeroja, minkä vuoksi jotkut isommankokoiset paristot eivät välttämättä mene paristopesään aivan pohjaan asti vaikkapa tuotteissa, joissa patterit tulevat rinnakkain) – vai tehdäänkö tuotteen vaihto. 

Vielä viimeisenä sana asuista. Me emme myy asuja, kuten korsetteja, nettikaupassamme.
Tätä moni asiakkaamme on harmitellut, mutta kyseessä on periaatepäätös. Joudumme sitä kenties selittelemään.
Ensinnäkin, oikea korsetti on lähes mahdotonta ostaa sovittamatta. Vaikka kuinka tietäisi oman kokonsa, on korsettien malleissa paljon eroja, mikä kenellekin sopii. Ihmisen vartalonmallin näkee vasta paikan päällä, ja pystymme opastamaan minkä mallisia korsetteja ja mitä kokoa kannattaa alkaa sovittamaan, ja mikä puolestaan ei toimi. Rehellisiä kun ollaan. Muokkaavien korsettien suhteen neuvomme myös kiristykseen ja hoitoon liittyvissä asioissa, mitkä ovat oleellisia, jotta korsetin käyttö on miellyttävää ja korsetti säilyy ehjänä pitkään.
Lisäksi, 14 vuorokauden palautusoikeus. Oletteko lukeneet uutisia niin sanotuista ”Zalando-bileistä”? Eli, tilataan kasa vaatteita, biletetään niillä viikonloppu ja palautetaan takaisin. Minä en haluaisi romanttiseen viikonloppuun pukeutua korsettiin tai babydolliin, joka ehkä kenties on ollut jonkun toisen yllä samanlaisissa puuhissa.

Tämän saarnan loppusanat:
Kivijalkakaupat pitävät keskustat elävinä ja työllistävät
Kun ostat tuotteita tai palveluita kotimaisesta yrityksestä, myös verotulot jäävät kotimaahan
Mielihyvää, ei mielipahaa. 

Eikä tässä taistelussa kivijalkakauppa vs verkkokauppa pitäisi olla voittajia eikä häviäjiä. Molemmille on tarvetta.

Kiitos, ja rauhallista joulunodotusta. <3

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti