Näinä päivinä kivijalkakauppaa koetellaan.
Verkkokauppa jyrää kun kuluttajalla on loputtomasti vaihtoehtoja – eikä valikoimiin
tutustuminen vaadi kotioven taakse poistumista. Tuotteiden hinta muodostuu
verkkokaupassa ja kivijalkakaupassa erilaisista tekijöistä ja sen vuoksi
verkkokaupan, jolla ei ole kivijalkatoimintaa, on mahdollista niin sanotusti
polkea tuotteiden hintaa alas.
Adam&Eve on ensisijaisesti kivijalkakauppa, ja ylpeä
siitä!
Ehkä me vaan olemme vanhakantaisia, mutta kukin meistä
kuluttajana arvostaa henkilökohtaista palvelua ja sitä, että tuotteisiin pääsee tutustumaan
ennen ostopäätöstä ja tuotteen saa mukaansa saman tien.
Adam&Eve on myös verkkokauppa.
Uusi nettikauppamme on ollut työn alla jo jonkin aikaa. Kiirettä emme ole sen kanssa pitäneet, sillä haluamme miettiä tarkkaan tuotteet, joita nettiin laitamme ja mitä niistä kerromme. Me myöskään emme ole kasvoton verkkokauppa. Emme ole halunneet lähteä helpolle tielle ja vuokrata nettikauppaa isommalta yrittäjältä. Meille on tärkeää, että samat ihmiset, jotka palvelevat asiakkaita myymälässä, ovat myös nettikaupan takana.
Uusi nettikauppamme on ollut työn alla jo jonkin aikaa. Kiirettä emme ole sen kanssa pitäneet, sillä haluamme miettiä tarkkaan tuotteet, joita nettiin laitamme ja mitä niistä kerromme. Me myöskään emme ole kasvoton verkkokauppa. Emme ole halunneet lähteä helpolle tielle ja vuokrata nettikauppaa isommalta yrittäjältä. Meille on tärkeää, että samat ihmiset, jotka palvelevat asiakkaita myymälässä, ovat myös nettikaupan takana.
Erotiikkaliikkeiden kohdalla ymmärrän hyvin ihmisten
halukkuuden tilata tuotteet netin kautta, huomaamattomasti postiin. Ja
nettikauppa on tavoittanut myös ne asiakkaat, jotka eivät asu ihan
lähiseudulla. Se on ehdottomasti hyvä puoli.
Joulun lähestyessä moni alkaa pohtia joululahjojen
hankintaa. Nettikaupasta on paitsi helppo saajalta salaa illan pimeinä tunteina
vaihtoehtoja selata, myös tilata. Haluamme kuitenkin nostaa esille muutamia
asioita, joita kannattaa miettiä, mikäli mahdollisuus asiointiin myös
kivijalkamyymälässä olisi.
Useamman vuoden kokemuksella voin sanoa, että harva asiakas
päätyy liikkeeseen tullessaan ostamaan tuotteen, johon on netissä tutustunut.
Pieni kuva ruudulta ja ympäripyöreä selostus ei välttämättä kerro juurikaan
tuotteen todellisuudesta. Se, onko esimerkiksi moottori tehokas / äänekäs /
miellyttävä tms. on täysin henkilökohtaista. Ominaisuuksia voimme kirjallisesti
luetella, verrattuna esimerkiksi toisiin vastaaviin tuotteisiin, mutta asiakas,
jolla ei ehkä ole mitään aiempaa kokemusta alan tuotteista, voi kokea
ominaisuudet hyvinkin eri tavalla. Sen vuoksi meille on tärkeää, että
myymälässämme asiakas saa aina käsin kokeilla vaikkapa vibraattoria ennen
ostopäätöstä; kyllä ihmisen ilmeestä näkee onko tuote hänestä hyvä vai ei! Jos
kommentti on suuntaan ”no, en tiedä, ehkä tämä on sitten ihan hyvä…” sanon
yleensä, että mietipä sitten vielä ja katsotaan jotain toista vaihtoehtoa.
Ehkä-emmätiiä –tuotteet jäävät todennäköisesti yöpöydän laatikkoon
käyttämättöminä. Ja sitähän me emme tahdo: haluamme myydä mielihyvää, emme
mielipahaa!
Kuten sanottua, kaikilla ei ole fyysisen matkaetäisyydenkään
vuoksi mahdollisuutta tulla tutustumaan tuotteisiin paikan päälle. Tämän vuoksi
olemme pyrkineet käyttämään asiakkaiden palautetta ja kommentteja lähtökohtana
uuden nettikauppamme tuotetietoja kirjatessamme. Yksi hyvä esimerkki on erään
valmistajan vesipohjainen, tuoksuva vartalomaukaste (erittäin suosittuja
talvella, koska lämmittävät iholle hierottaessa tai puhallettaessa kohtaan,
johon tuotetta on levitetty, plussana suukoteltavan ihanat maut). Paketissa
tuoksuksi lukee Passion Fruit. Ok. Voisimme myydä sitä asiakkaillemme
passionhedelmänä ja sen sitten joku ostaa, joku ei. Mutta. Me myös nuuhkimme
kaikki öljyt, rasvat, liukasteet ja vastaavat, mietimme miten ne toimivat ihokosketuksessa,
maistuvatko ne oikeasti joltakin jne. Tämä Passion Fruit oli mielestämme ihan
selkeä Finrexin! Hyi olkoon, flunssakausi tuloillaan, eihän tätä kukaan halua!
Mutta, mutta. Välittömästi muutama asiakkaamme ihastui: ihan kuin
viinimarjapensaat mökillä! Ja tätä nykyä tämä Loveness Passion Fruit
vartalomaukaste on myydyimpiä tuoksuja sarjassaan, koska se on niin ihanan
viinimarja!
Toisekseen, nettikauppaan liittyy tuotteiden palautusoikeus.
Suurin osa erotiikkaliikkeiden tuotteista on
intiimituotteita, eli vaihto- ja palautusoikeus ei niitä koske. Ethän itsekään haluaisi hieromasauvaa, joka
on tullut palautuksena joltain toiselta?
Me käymme läpi kaikki myymämme tuotteet: tarkistamme
jokaisen moottoroidun tuotteen toimivuuden kun ne meille saapuvat, jottei edes
hyllyyn päätyisi ei-toimivia välineitä ja jokainen tuote tarkistetaan vielä
aina ennen asiakkaalle myymistä / lähettämistä. Näin ollen jokainen tuote,
jonka myymme, on toimiva. Akullisten tuotteiden kohdalla testaamme myös niiden
jokaisen omassa paketissa mukana tulevat laturit, jotta myös ne ovat täysin
toimivia. Mikäli vikatilanteita kuitenkin ilmenee, voi meihin olla yhteydessä
niin mietitään yhdessä, onko vikaan ratkaisu (useimmiten vika korjaantuu kun
paristot asettaa oikein päin – paristoissa on myös paljon kokoeroja, minkä
vuoksi jotkut isommankokoiset paristot eivät välttämättä mene paristopesään
aivan pohjaan asti vaikkapa tuotteissa, joissa patterit tulevat rinnakkain) –
vai tehdäänkö tuotteen vaihto.
Vielä viimeisenä sana asuista. Me emme myy asuja, kuten
korsetteja, nettikaupassamme.
Tätä moni asiakkaamme on harmitellut, mutta kyseessä on
periaatepäätös. Joudumme sitä kenties selittelemään.
Ensinnäkin, oikea korsetti on lähes mahdotonta ostaa
sovittamatta. Vaikka kuinka tietäisi oman kokonsa, on korsettien malleissa
paljon eroja, mikä kenellekin sopii. Ihmisen vartalonmallin näkee vasta paikan
päällä, ja pystymme opastamaan minkä mallisia korsetteja ja mitä kokoa
kannattaa alkaa sovittamaan, ja mikä puolestaan ei toimi. Rehellisiä kun
ollaan. Muokkaavien korsettien suhteen neuvomme myös kiristykseen ja hoitoon
liittyvissä asioissa, mitkä ovat oleellisia, jotta korsetin käyttö on
miellyttävää ja korsetti säilyy ehjänä pitkään.
Lisäksi, 14 vuorokauden palautusoikeus. Oletteko lukeneet
uutisia niin sanotuista ”Zalando-bileistä”? Eli, tilataan kasa vaatteita,
biletetään niillä viikonloppu ja palautetaan takaisin. Minä en haluaisi
romanttiseen viikonloppuun pukeutua korsettiin tai babydolliin, joka ehkä
kenties on ollut jonkun toisen yllä samanlaisissa puuhissa.
Tämän saarnan loppusanat:
Kivijalkakaupat pitävät keskustat elävinä ja työllistävät
Kun ostat tuotteita tai palveluita kotimaisesta yrityksestä,
myös verotulot jäävät kotimaahan
Mielihyvää, ei mielipahaa.
Eikä tässä taistelussa kivijalkakauppa vs verkkokauppa
pitäisi olla voittajia eikä häviäjiä. Molemmille on tarvetta.
Kiitos, ja rauhallista joulunodotusta. <3
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti